Weet jij wat je kunt doen als je factuur niet wordt betaald?

Heb je dit al wel eens meegemaakt? Je werkt hebt een opdracht aangenomen en hebt heel hard gewerkt. Vervolgens stuur je een factuur naar je klant en die wordt niet betaald. Je wacht inmiddels al behoorlijk lang op de betaling. Je weet niet wat je kunt doen om je factuur betaald te krijgen.

 

Mijn ervaring is dat veel facturen betaald worden als je de volgende tips toepast:

1. Zorg dat je altijd een overeenkomst afsluit met je klant. In de overeenkomst staan de betalingsverplichtingen. Heb je algemene voorwaarden? Verwijs in de overeenkomst naar je algemene voorwaarden. 

 

2. Zorg ervoor dat je boekhouding steeds bij is. Naast dat je inzage hebt over je inkomsten, weet je op deze manier ook welke facturen wel én niet zijn betaald. Je kunt op deze manier snel actie ondernemen, indien nodig.

 

3. Weet jij wie je klant is? Heb je vooraf gegoogeld? Wanneer er zaken over wanbetaling naar voren komen, denk dan twee keer na voordat je je opdracht aanneemt.

 

4. Is je opdracht klaar? Factureer dan direct. Hoe sneller je factureert, des te sneller je je kans hebt dat je factuur krijgt betaald.

 

5. Is de betalingstermijn van 14 dagen, 21 dagen of 30 dagen verstreken? Stuur dan direct een (vriendelijke) betalingsherinnering met het verzoek om binnen 5 dagen te betalen. 

 

6. Heeft je klant niet betaald na de herinnering? Bel dan en vraag om de factuur vandaag alsnog te betalen.

 

7. Zelf kies ik er voor om nog twee herinneringen te sturen met een krappe betalingstermijn van 5 dagen. Heeft je klant dan nog niet betaald? Dan kun je je klant In gebreke stellen. Dit doe je per mail en ook met een aangetekende brief. 

 

8. Wanneer je factuur nog steeds niet is betaald, neem dan contact op met een incassobureau. Informeer het incassobureau over de acties die je al hebt ondernomen en dat je een ingebrekestelling hebt verzonden. Het incassobureau zal een laatste herinnering op deurwaarderspapier verzenden. 

 

9. Betaalt je klant nog steeds niet? Doe dan zelf onderzoek en schat je kansen in of de factuur betaalt gaat worden als je naar de rechter gaat. Naar de rechter gaan brengt namelijk hoge kosten met zich mee. 

 

Wil je onderzoeken of je openstaande factuur betaald kan worden? Neem dan contact met me op.

Loes Hesemans Administratie & Coaching
Boekhouder met liefde voor zorg
www.loeshesemans.nl
06 37607792