Heeft je klant niet betaald?

Zó vervelend als je klant zijn rekeningen niet betaald. Je hebt een factuur verstuurd en bent wél verplicht om de BTW af te dragen aan de Belastingdienst. 

 

Wist je dat (vanaf 2017) het terugvragen van de BTW heel gemakkelijk is?

 

Hoe was het eerst?

Voorheen moest je een apart verzoek indienen aan de Belastingdienst. 

 

Hoe gaat het nu?

  • Het recht op teruggave ontstaat uiterlijk één jaar na de factuurdatum.
  • En de teruggave kan worden gedaan via de BTW aangifte, in plaats van een apart verzoek.
  • Als de klant alsnog betaald, dan wordt dit weer teniet gedaan.

En hoe werkt in het geval van de niet betalende klant?

In dit geval werkt de situatie andersom:

  • als de klant BTW plichtig is,
  • dan heeft hij de BTW van zijn niet betaalde facturen van de Belastingdienst ontvangen
  • maar de factuur niet betaald. 

 

Als de klant de factuur niet heeft betaald, dan moet hij de ontvangen BTW terug betalen aan de belastingdienst. 

 

Vragen? Ik help je graag

 

Loes Hesemans Administratie & Coaching
Boekhouder met liefde voor zorg
www.loeshesemans.nl
06 37607792